Punahilkka K13 Taidetestaajat

PUNAHILKKA K13 - TAIDETESTAAJAT

Tervetuloa tutustumaan Red Nose Companyn Punahilkka K13 -esityksen etkoihin ja jatkoihin!
Alta löydät etkotehtävämme, jotka auttavat saamaan itse esityksestä enemmän irti.
Hauskoja hetkiä tehtävien ja esityksen parissa!

ETKOT – ENNEN ESITYSTÄ

TUTUSTU AINAKIN NÄIHIN:

1. ETIKETTI HALTUUN
2. KLOVNERIA

EXTRAT:

3. KYSY KLOVNILTA
4. TEATTERIN TYÖNKUVAT


JATKOT – ESITYKSEN JÄLKEEN

Esitysvierailun jälkeen on jatkojen vuoro. Ne sisältävät

  • Lyhyen taiteilijatapaamisen heti esityksen jälkeen – esiintyjät tulevat lavalle, ja teillä on mahdollisuus esittää heille kysymyksiä. Voit myös antaa kysymyksesi opettajalle jo etukäteen.
  • Taidearvion, jossa pääset kertomaan mielipiteesi esityksestä.

Lisäksi voitte jatkaa esityksen syventämistä seuraavien tehtävien parissa:

1. PUNAHILKAN VÄRIKKÄÄT VAIHEET
2. NÄIN SE LOPPUU
3. TARINAN JÄLKEEN
4. LINKIT


ETKOT– ENNEN ESITYSTÄ

1. ETIKETTI HALTUUN

Mitä teatterikäynnillä tapahtuu? Milloin pääsee vessaan? Mikä ihme on kolmas soitto?

Ota tästä haltuun KLOVNIEN ETIKETTI TAIDETESTAAJILLE

PS. Teatteriin saa halutessaan pukeutua hienosti, varsinkin ensi-illassa! Jokainen on kuitenkin aina tervetullut juuri sellaisena kuin on, ja kouluvierailuilla katsojilla on yleensä yllään sellaiset vaatteet kuin arkena koulussakin. Käytäthän mahdollisia hajusteita kohtuudella.


2. KLOVNERIA

Klovni on perinteikäs hahmo esittävässä taiteessa ja sen historia ulottuu satojen vuosien taakse.

Klovnilla on sijansa niin sirkuksessa kuin kauhuelokuvissakin. Klovneille ovat sukua myös monet komediahahmot, joilla ei ole punaista nenää (esim. Charlie Chaplin, Uuno Turhapuro tai Jack Sparrow).

Klovni on hauskuuttaja ja epäonnistuja, jonka tunteet ja reaktiot ovat usein voimakkaita. Virheet ovat polttoainetta näille veijareille, joiden perussääntö on: jos jokin menee pieleen, toista se kolme kertaa! Me kaikki pelkäämme epäonnistumista ja siksi toisten epäonni naurattaa (vrt. Aku Ankka).

Teatterissa klovneria antaa näyttelijöille mahdollisuuden leikitellä komedian ja tragedian, hauskan ja vakavan välillä. Kun yleisö viihtyy ja nauraa, se rentoutuu ja on valmis ottamaan vastaan myös vakavampia sisältöjä.


EXTRAT

3. KYSY KLOVNILTA

Heti esityksen jälkeen teatterilla on lyhyt taiteilijatapaaminen, jossa näyttelijät kertovat työstään ja juuri nähdystä esityksestä sekä vastaavat yleisökysymyksiin. Miettikää yhdessä luokan kanssa, mitä haluatte näyttelijöiltä heidän työhönsä liittyen kysyä ja lähettäkää kysymykset opettajan johdolla osoitteeseen yleisötyö@rednose.fi.


4. TEATTERIN TYÖNKUVAT

Keitä teatterissa on töissä? Millaisia ammattilaisia tarvitaan, jotta esitys valmistuu ja sitä voidaan  esittää katsojille?

1) Tehkää yhdessä lista näistä erilaisista teatterin työnkuvista.
2) Päätä, mitä näistä tekisit mieluiten työksesi. Käykää ammatit läpi niin, että jokainen äänestää mieluisinta ammattiaan. Millainen teatteriryhmä teidän luokkanne ammatinvalinnoista syntyisi?
Millaisia esityksiä tämä ryhmä voisi tehdä?


JATKOT – TEHTÄVÄT ESITYKSEN JÄLKEEN

1. PUNAHILKAN VÄRIKKÄÄT VAIHEET

Tutustu Punahilkka-sadun eri vaiheisiin.

  1. Aluksi Punahilkka on ollut kansansatu, jota on kerrottu suusta suuhun. Sillä on säikytelty, opetettu ja viihdytetty lapsia ja aikuisia ympäri Eurooppaa. Myös Kiinasta ja Taiwanista on löytynyt useita samankaltaisia satuja.
    Monet versiot ovat olleet hyvin raakoja – toisaalta monissa Punahilkka on myös päässyt karkuun. Eräässä kristillisessä pyhimystarinassa susi esimerkiksi ei syö punaista vaatetta käyttävää nuorta naista, koska tämä on kastettu. Tällä on korostettu kasteen tärkeyttä ja suojaavaa, yliluonnollista merkitystä.
  2. Ensimmäinen kirjallinen versio: Ranskalainen Charles Perrault julkaisi Punahilkka-sadun osana Hanhiemon tarinoita -satukirjaa vuonna 1697. Satu päättyy siihen, että susi syö Punahilkan.
  3. Satu sai vakiintuneen onnellisen lopun saksalaisessa Grimmin veljesten Pieni Punahilkka -julkaisussa vuonna 1812.
  4. Uudet mukaelmat: näytelmiä, elokuvia, lauluja, satukirjoja…Erilaisia versioita on julkaistu valtavasti ja niitä tulee varmasti tulevaisuudessakin lisää – Disneyn seuraavaa Punahilkka-versiota odotellessa!

Pohdittavaa:
Millaisena tunsit Punahilkka-sadun ennen esityksen näkemistä?
Tunnetko muita tarinoita, joista on olemassa useampia, keskenään hieman erilaisia versioita (esim. satuja/elokuvia/kirjoja/sarjakuvia)?

Tehtävä:
Millaisen version itse kirjoittaisit? Kirjoita kuvaus siitä, millainen sinun Punahilkkasi olisi ja mitä sadussa suurin piirtein voisi tapahtua.


2. NÄIN SE LOPPUU

Punahilkka-sadulla on hyvin erilaisia loppuja. Ranskalaisessa Perraultin versiossa on esimerkiksi opetuksellinen loppuruno, jossa sanotaan suoraan, ettei vieraisiin kannata sinisilmäisesti luottaa – muuten käy huonosti. Säikäytyssaduissa taas on haluttu säikäyttää kuulija huutamalla yllättäen lopuksi “jotta voisin syödä sinut!”. Osa versioista on enemmän viihteellisiä onnellisine loppuineen, ja niiden on tarkoitus naurattaa ja huvittaa kuulijaa.

Myös susi on saanut erilaista kohtelua aikojen saatossa: välillä se on tapettu eri tavoin, kuten laittamalla kiviä vatsaan, tai jopa toisen suden toimesta. Joskus se on kuitenkin myös jäänyt henkiin. Red Nose Companyn versiossa nähdään sadun Susi-hahmon lisäksi lopussa myös oikea, luonnonvarainen susi, joka ei sinällään ole hyvän tai pahan puolella vaan eläinlaji muiden joukossa – joka usein kuitenkin saa saduissa pahiksen roolin.

Millaisen lopun sinä haluaisit tarinalle antaa?

Tehtävä:
Kirjoita tarinalle haluamasi kaltainen loppu. Se voi muistuttaa jotain tuntemaasi sadun loppua tai olla täysin erilainen. Aloita kirjoituksesi siitä, kun susi on syönyt Punahilkan (mummo on syöty jo aiemmin).


3. TARINAN JÄLKEEN

Valitse alla olevista tehtävistä toinen.

A) RAKAS PÄIVÄKIRJA
Mitä Punahilkalle, Sudelle, Mummolle, Äidille ja Keräilijälle tapahtuu sen jälkeen, kun esitys on päättynyt? Valitse yksi näistä henkilöistä ja kirjoita sivu hänen päiväkirjastaan tapahtumien jälkeen. Mitä hän ajattelee tapahtuneesta? Mitä hän tuntee? Ovatko tapahtumat muuttaneet häntä jotenkin?

TAI

B) VIIDEN VUODEN KULUTTUA
Kirjoita tarina tai kohtaus, jossa kaksi näytelmän henkilöä kohtaa toisensa viiden vuoden kuluttua. Missä he tapaavat ja miten he suhtautuvat toisiinsa? Mikä heidän tilanteessaan on muuttunut edelliseen kohtaamiseen verrattuna?


4. LINKIT

Lyhennetty versio Grimmin veljesten Pienestä Punahilkasta:
https://iltasatu.org/lue-selaimessa/?id=531

Tietoa sudesta, sen suojelusta ja metsästyksestä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Susi

https://wwf.fi/elainlajit/susi/

https://luontoliitto.fi/toimintaryhma/susiryhma/susitietoa/

Punahilkka-sadun värikäs historia:
Yle Areena
Olipa kerran / Jakso 4: Pieni tyttö, metsä ja susi
https://areena.yle.fi/podcastit/1-3641006
Olipa kerran on toimittaja Kaisa Pulakan ja folkloristiikan emeritaprofessori Satu Apon syväsukellus tunnetuimpien satujen historiaan. Yle Areena.