Punahilkan paluu opettajalle

PUNAHILKAN PALUU - TEHTÄVÄT

Hyvä opettaja! Tälle sivulle olemme koonneet tehtäviä, joita voi tehdä esityksen jälkeen. Tehtävien vaikeusaste nousee loppua kohten, ja loppupään tehtävät soveltuvatkin paremmin 4.-6.-luokkalaisille kuin pienimmille katsojille.

Materiaaliin kannattaa tutustua etukäteen ja valita siitä tehtävät, jotka sopivat juuri sinun oppilasryhmällesi. Voit myös soveltaa tehtäviä vapaasti.

TEHDÄÄN YHDESSÄ
1. Taidenäyttely
2. Oma taikaviitta
3. Punahilkka näytellen
4. Satu jatkuu!

TARINAN TAKANA
5. Minun metsäni
6. Punahilkan värikkäät vaiheet
7. Näin se loppuu

LINKKEJÄ

KÄSIOHJELMA


TEHDÄÄN YHDESSÄ

1. TAIDENÄYTTELY

Millaisia henkilöitä muistat esityksestä? Minkälaisissa paikoissa he seikkailivat?

TEHTÄVÄ:
Valitse jokin hetki esityksestä, joka oli mielestäsi kiinnostava (esimerkiksi jännittävä, mieleenpainuva, hauska tai vaikkapa ällöttävä). Piirrä tästä hetkestä kuva.
Tehkää kuvista taidenäyttely luokan seinälle.

Millaisia hetkiä muistitte? Toistuuko joku henkilö tai jokin paikka kuvissa enemmän kuin toiset? Mitkä hetket ja kohtaukset olivat teistä kiinnostavimpia?

Otamme myös mieluusti vastaan kuvia teoksistanne sähköpostitse yleisotyo(at)rednose.fi – kaikki sinne lähetetyt kuvat päätyvät näyttelijöiden ja ohjaajan ihailtaviksi! Luvan saadessamme voimme myös julkaista osan piirustuksista Instagram-tilillämme @rednosefi.


2. OMA TAIKAVIITTA

Esityksen Punahilkka sai rohkeutta ja uskallusta mummon tekemästä punaisesta vaatteesta, jota hän kutsui taikaviitaksi. Viitta tarjosi myös turvaa pelottavissa hetkissä, kun Punahilkka eksyi metsään.

Millaisista asioista sinä saat rohkeutta, voimaa ja turvaa?

TEHTÄVÄ:
Piirrä paperille iso supersankarin viitta. Kirjoita sen sisälle asioita, esineitä ja ihmisiä, jotka tuovat sinulle uskallusta, rohkeutta tai turvallisuuden tunnetta. Koristele viitta haluamallasi tavalla.
Voisitko jännittävässä tilanteessa kuvitella kääriytyväsi tuohon viittaan?


3. PUNAHILKKA NÄYTELLEN

Klovnit esittivät sadusta oman versionsa. Nyt on teidän vuoronne!
Jakautukaa pienryhmiin. Jokainen pienryhmä saa harjoitella ja esittää sadusta oman kohtauksensa:

  1. Punahilkka lähtee äidin luota matkaan sairaan mummon luokse
  2. Punahilkka kohtaa metsässä suden, joka houkuttelee hänet poikkeamaan polulta, jolloin Punahilkka eksyy
  3. Susi tulee mummon mökille ja syö hänet
  4. Punahilkka löytää mummon mökille ja susi syö Punahilkan
  5. Punahilkka ja mummo pelastuvat – miten? Tuleeko joku (esim. metsänhoitaja) auttamaan? Keksikää itse!

Oma versionne kohtauksesta saa olla juuri sellainen kuin haluatte. Voitte halutessanne leikitellä paikalla ja henkilöillä: metsän sijaan reitti mummon talolle voi kulkea vaikkapa jalkapallokentän tai uimarannan kautta. Mummo voi myös olla sairaana esimerkiksi siksi, että hän loukannut varpaansa mummojen painikisoissa. Antakaa mielikuvituksen lentää!

Jos teillä on pieni luokka ja paljon aikaa käytettävissänne, jokainen pienryhmä voi myös näytellä koko sadun.

Jos tarvitsette kertausta sadun juonesta, löytyy lyhennetty versio Grimmin veljesten sadusta täältä.

Punahilkka ojentaa eväitä sudelle, joka istuu arkkusängyssä ja esittää isoäitiä


4. SATU JATKUU!

Mitä Punahilkalle, Sudelle, Mummolle, Äidille ja Keräilijälle tapahtuu sen jälkeen, kun esitys on päättynyt? Ideoikaa ja harjoitelkaa kohtaukset, joissa nämä henkilöt (tai osa heistä) kohtaa seuraavana päivänä – tai vaikkapa kolmen vuoden kuluttua. Missä he tapaavat ja miten he suhtautuvat toisiinsa? Mikä heidän tilanteessaan on muuttunut edelliseen kohtaamiseen verrattuna? Esittäkää kohtaukset toisillenne.

 

Tehtävän voi toteuttaa myös kirjoitustehtävänä.


TARINAN TAKANA

5. MINUN METSÄNI

Tapasimme esityksessä Keräilijän, jolle metsä on tärkeä paikka: hän rakastaa metsässä kulkemista ja tuntee paljon erilaisia lajeja. Punahilkalle metsä näyttäytyy ensin kiinnostavana ja sitten pelottavana paikkana, kunnes hän oppii reitin sen halki. Sudelle metsä taas on koti, jonka hän tuntee kuin omat taskunsa.

Mitä metsä merkitsee sinulle?

TEHTÄVÄ:
Kirjoita teksti, jossa kuljet metsässä. Mitä kaikkea näet, kuulet, tunnet tai haistat? Millainen tunnelma metsässä on? Mitä tunteita tai ajatuksia sinussa herää kävelyretkesi aikana?
Mihin matkasi päättyy?

Auringonvalo siivilöityy puiden lävitse tummassa metsässä.


6. PUNAHILKAN VÄRIKKÄÄT VAIHEET

Punahilkka-sadun kehitys

  1. Aluksi Punahilkka on kansansatu, jota kerrotaan suusta suuhun. Sillä säikytellään, opetetaan ja viihdytetään lapsia ja aikuisia ympäri Eurooppaa. Myös Kiinasta ja Taiwanista löytyy samankaltaisia satuja. Monet versiot ovat hyvin raakoja, toisaalta monissa Punahilkka pääsee karkuun. Kerrotaan myös esimerkiksi kristillistä pyhimystarinaa, joissa susi ei syö punaista vaatetta käyttävää nuorta naista, koska tämä on kastettu.
  2. Ensimmäinen kirjallinen versio: Ranskalainen Charles Perrault julkaisee Punahilkka-sadun osana Hanhiemon tarinoita -satukirjaa vuonna 1697. Satu päättyy siihen, että susi syö Punahilkan.
  3. Saksalainen Grimmin veljesten Pieni Punahilkka vuonna 1812 – satu saa onnellisen lopun!
  4. Uudet mukaelmat: näytelmiä, elokuvia, lauluja, satukirjoja… Erilaisia versioita julkaistu valtavasti ja niitä tulee varmasti tulevaisuudessakin lisää – Disneyn seuraavaa Punahilkka-versiota odotellessa!

Millaisena tunsit Punahilkka-sadun ennen esityksen näkemistä? 
Tunnetko muita tarinoita, joista on olemassa useampia, keskenään hieman erilaisia versioita (esim. satuja/elokuvia/kirjoja/sarjakuvia)? 
Mikä on sinulle mieluisin versio Punahilkasta?


7. NÄIN SE LOPPUU

Punahilkka-sadulla on hyvin erilaisia loppuja. Ranskalaisessa Perraultin versiossa on esimerkiksi opetuksellinen loppuruno, jossa sanotaan suoraan, ettei vieraisiin kannata sinisilmäisesti luottaa – muuten käy huonosti. Säikäytyssaduissa taas on haluttu säikäyttää kuulija huutamalla yllättäen lopuksi “jotta voisin syödä sinut!”. Osa versioista on enemmän viihteellisiä onnellisine loppuineen, ja niiden on tarkoitus naurattaa ja huvittaa kuulijaa.

Myös susi on saanut erilaista kohtelua aikojen saatossa: välillä se on tapettu eri tavoin, kuten laittamalla kiviä vatsaan, tai jopa toisen suden toimesta. Joskus se on kuitenkin myös jäänyt henkiin. Red Nose Companyn versiossa erotetaan sadun susi luonnonvaraisesta, oikeasta sudesta, joka lopussa herättää jopa ihailua luonnonystävä Keräilijän silmissä. Erittäin uhanalaisen suden näkeminen on harvinainen, hieno hetki kelle tahansa luontoharrastajalle.

Millaisen lopun sinä haluaisit tarinalle antaa?

TEHTÄVÄ:
Kirjoita tarinalle haluamasi kaltainen loppu. Se voi muistuttaa jotain tuntemaasi sadun loppua tai olla täysin erilainen. Aloita kirjoituksesi siitä, kun susi on syönyt Punahilkan (mummo on syöty jo aiemmin). Voit halutessasi kirjoittaa suden näkökulmasta.

PSST: voit kirjoittaa myös loppurunon Perraultin tyyliin! Katso mallia käsiohjelmasta.


LINKKEJÄ


KÄSIOHJELMA

Punahilkan paluu -käsiohjelma (PDF)


© 2023 Red Nose Company / Milla Hilke
Punahilkan paluu -kuvat: Ilari Kallinen
Punahilkka ja susi -kuva kohdassa 8: Jessie Willcox Smith, 1911.

Haluatko tilata koululle työpajan esitykseen tai sen teemoihin liittyen? Ota yhteyttä yleisotyo(at)rednose.fi.

Takaisin koulut-pääsivulle