Juoksuhaudantie opettajalle
Juoksuhaudantie - opettajalle
ETKOT
- Videot ja tietopaketit
- Sosiaalinen media
- Tehtävät ennen esityksen katsomista
JATKOT
- Sosiaalinen media
- Tehtävät esityksen katsomisen jälkeen
TEHTÄVÄT
Esitykseen valmistavia ja esitystä purkavia tehtäviä
TYÖPAJA
Kysy lisää esitykseen liittyvän työpajan tilaamisesta osoitteesta yleisotyo at rednose.fi.
ETKOT
Etkomateriaali on tarkoitettu katsottavaksi ja luettavaksi ennen esitystä, ja se löytyy oppilaan sivulta. Etko-materiaali sopii käytettäväksi myös esityksen purkamiseen jälkeenpäin. Saa soveltaa!
Videot ja tietopaketit
Juoksuhaudantietä avataan kuuden napakan tietopaketin voimin: Red Nose Company from Suvilahti, Red Nose Companyn Juoksuhaudantie, Tarina: Juoksuhaudantie, Kari Hotakainen, Klovneria ja Musiikki. Tietopaketit taustoittavat esitystä ja kertovat sen tekijöistä. Videoissa tutustutaan Red Nose Companyyn, Juoksuhaudantien näyttelijöihin Timo Ruuskaseen ja Tuukka Vasamaan sekä klovneriaan.Tutustukaa etkoihin yhdessä oppitunnilla, matkalla esitykseen tai vaikka väliajalla.
Sosiaalinen media
Seuratkaa Miken, Zinin ja Red Nose Companyn seikkailuja Instagramin kautta ennen esitystä tai sen jälkeen. Pääsette alkuun hakemalla käyttäjän (at)rednose.fi.
Tehtävät
Juoksuhaudantien tehtäväpaketti sisältää tehtäviä, joita voi teettää oppilailla joko ennen esityksen katsomista tai esityksen katsomisen jälkeen. Tehtäviin liittyvät tekstit löytyvät oppilaan sivuilta.
JATKOT
Sosiaalinen media
Red Nose Companyn kanssa voi sopia esityksen jälkeen pidettävästä livelähetystuokiosta. Tuokiossa Mike tai Zin lähestyy oppilaita reaaliaikaisesti Instagramin livechatin tai livelähetyksen kautta. Ota yhteyttä Red Nose Companyn yleisötyötiimiin sopiaksesi lähetyksen yksityiskohdista: yleisotyo at rednose.fi.
Oppilaat voivat halutessaan julkaista Instagramissa videopalautteita tai muuta esityksestä inspiroitunutta kuva- tai videomateriaalia hashtagilla #rednosecompany. Kannattaa myös seurata Instagramissa käyttäjää (at)rednose.fi.
Tehtävät
Juoksuhaudantien tehtäväpaketti sisältää tehtäviä, joita voi teettää oppilailla joko ennen esityksen katsomista tai esityksen katsomisen jälkeen. Tehtäviin liittyvät tekstit löytyvät oppilaan sivuilta.
TEHTÄVÄT
Alla olevien tehtävien avulla voitte valmistautua esitykseen tai purkaa esitystä ja katsomiskokemusta. Osa tehtävistä soveltuu yläasteikäisille; osa vastaa vaikeusasteeltaan lukiolaistasoa. Kannattaa valita ja soveltaa vapaasti.
TEHTÄVÄKSI ENNEN ESITYKSEN KATSOMISTA:
RED NOSE COMPANY FROM SUVILAHTI
Lue oppilaan sivun kuvaus Red Nose Companysta tai katso oppilaan sivun video Red Nose Company from Suvilahti ja vastaa seuraaviin kysymyksiin: Milloin Red Nose Company on perustettu? Millainen teatteriryhmä Red Nose Company on? Millaisia työtehtäviä Red Nose Companyn näyttelijöiden työnkuvaan kuuluu?
RED NOSE COMPANYN JUOKSUHAUDANTIE
Lue oppilaan sivun kuvaus Red Nose Companyn Juoksuhaudantiestä ja vastaa seuraaviin kysymyksiin: Millaiseksi esitykseksi Red Nose Companyn Juoksuhaudantietä luonnehditaan? Kuinka monta näyttelijää esityksessä on ja minkä nimisiä he ovat? Mitkä ovat näyttelijöiden klovninimet? Millä perusteella jokainen esitys on erilainen? Millä tavalla esitys on myös henkilökohtainen?
TARINA: JUOKSUHAUDANTIE
Lue oppilaan sivun kuvaus Kari Hotakaisen Juoksuhaudantie-romaanista ja vastaa seuraaviin kysymyksiin: Milloin Juoksuhaudantie-romaani julkaistiin? Kuka on tarinan päähenkilö ja millainen hän on? Mistä tarina lähtee liikkeelle? Miksi päähenkilö haluaa omakotitalon? Mitä päähenkilö tekee saavuttaakseen haluamansa?
KARI HOTAKAINEN
Lue oppilaan sivun kuvaus Kari Hotakaisesta ja vastaa seuraaviin kysymyksiin: Milloin Kari Hotakainen syntyi ja missä? Millaisia kirjoja hän on kirjoittanut? Mikä oli Hotakaisen esikoisteos ja milloin se julkaistiin? Mitä palkintoja Juoksuhaudantie-romaani on saanut? Minä vuonna Juoksuhaudantiestä tehtiin elokuva?
KLOVNERIA
Katso oppilaan sivun video klovneriasta ja lue kuvaus kyseisestä teatterin lajista. Millainen teatterin laji klovneria on? Mikä on klovnien perussääntö? Miksi klovneilla on erityinen ääni?
Mitä tarkoittavat käsitteet komedia, tragedia ja tragikomedia?
ESITYKSEN MUSIIKKI
- Lue oppilaan sivun luettelo esityksen kappaleista. Mitkä artistit tai kappaleet ovat sinulle entuudestaan tuttuja?
- Lue oppilaan sivun luettelo esityksen kappaleista. Valitse yksi kappale, jonka sanoihin tutustut tarkemmin. Mistä kappaleen sanat kertovat eli mitä kappaleessa lauletaan?
- Mikä on sinun lempimusiikkiasi? Miksi pidät juuri sellaisesta musiikista? Mikä sinulle on musiikissa tärkeää?
TEHTÄVÄKSI ESITYKSEN KATSOMISEN JÄLKEEN:
- Mitä pidit Juoksuhaudantie-esityksestä? Mistä pidit? Mitä ja millä tavalla olisit tehnyt toisin? Mikä oli parasta? Perustele vastauksesi.
- Mitä muita teatteriesityksiä olet nähnyt? Miten tämä esitys erosi niistä?
- Mitä eri rooleja esityksen näyttelijät näyttelevät? Mitkä roolisuoritukset jäivät erityisesti mieleesi? Mitä pidit esityksen näyttelijäntyöstä? Perustele vastauksesi.
- Mitä pidit esityksen eri osa-aluista: ohjaus, näyttelijäntyö, lavastus, puvustus, valaistus, äänisuunnittelu, musiikki, maskeeraus? Keskustelkaa pienryhmissä ja purkakaa lopuksi koko ryhmän kesken.
- Mitä tarkoittaa improvisaatio? Missä esityksen kohdissa huomasit improvisointia? Mitä pidit improvisoiduista kohdista?
- Millä tavalla esityksessä luotiin huumoria? Mitä pidit esityksen huumorista?
- Mitä pidit esityksen musiikista? Miten kappaleet liittyivät mielestäsi tarinaan?
- Millaista esityksen kerronta oli? Mitä kerronnan ja ajan tasoja esityksessä oli? Kerrontaa voi lähestyä esim. seuraavien kysymysten avulla: Kuka tarinaa kertoo ja mitä hän kertoo? Kenen näkökulmasta kerrotaan? Onko kertoja luotettava? Onko kerronta takautuvaa, nykyhetkeen sijoittuvaa vai tulevaan viittaavaa? Missä järjestyksessä tapahtumia kerrotaan? Onko järjestys kronologinen vai sisältääkö kerronta irrallisia hetkiä eri ajoista ja paikoista?
- Mistä Juoksuhaudantie-esitys mielestäsi kertoo eli miten tulkitset esitystä? Mitkä ovat näytelmän keskeiset aiheet ja teemat? Mitä näytelmä haluaa sanoa katsojalle eli mikä on näytelmän sanoma? Aiheen ja teeman eron voi määritellä esimerkiksi seuraavalla tavalla: Aiheen voi löytää tekstin pintatasolta (aiheena voi olla esim. avioero tai unelma-asunnon etsiminen). Teema liittyy teoksen syvempiin tasoihin ja on siten lähempänä sanoman käsitettä (teema voi olla esim. yksinäisyys ja suru avioeron keskellä tai unelmien tavoittelu jonkin konkreettisen avulla). Voit etsiä teemaa, kysymällä: Mitä merkityksiä voit löytää pintaa syvemmältä? Mitä aiheesta sanotaan? Aiheita ja teemoja voi olla useampia, mutta usein yksi tai muutama aihe ja teema vallitsevat.
- Kirjoita lyhyt arvostelu esityksestä. Lukekaa lopuksi arvostelut pienryhmissä. Arvostelu on mielipideteksti, jossa kerrotaan teoksesta ja viritetään siitä keskustelua. Arvostelija esittelee teoksen ja sen tekijän sekä erittelee ja tulkitsee teosta.
Työpaja
Oppilasryhmille voidaan pyynnöstä järjestää työpaja koululla ennen tai jälkeen esityksen. Työpaja voi olla keskustelu taiteilijoiden kanssa tai käytännön harjoitteita ilmaisutaitoon tai klovneriaan liittyen. Työpajan pitää jompikumpi esityksen näyttelijöistä tai Red Nose Companyn yleisötyöntekijä.
Työpajan toteutuminen riippuu teatteriryhmän kiertueaikatauluista. Työpajan hinta on 40 euroa / oppitunti.
Ota yhteyttä työpajaan liittyen: yleisotyo at rednose.fi.
Siirry tästä oppilaan sivuille.