Frankenstein opettajalle

FRANKENSTEIN - TEHTÄVÄT

Hyvä opettaja! Tälle sivulle olemme koonneet tehtäviä, joita voi tehdä esityksen jälkeen. Materiaaliin kannattaa tutustua etukäteen ja valita siitä tehtävät, jotka sopivat juuri sinun oppilasryhmäsi tasolle ja dynamiikalle.

TEHDÄÄN YHDESSÄ
1. Piirrä hirviö
2. Hirviöt esiin!
3. Erilainen, samanlainen -peli

TARINA JA KIRJAILIJA
4. Tarina
5. Kirjailija Mary Shelley

LINKKEJÄ
6. Tiedetemput


1. PIIRRÄ HIRVIÖ

Piirtäkää tai askarrelkaa luokan seinälle kammottavien hirviöiden näyttely!


2. HIRVIÖT ESIIN!

Kokeilkaa ensin hirviömäisiä irvistyksiä ja asentoja yhdessä. Tehkää sitten pienryhmissä pieniä kohtauksia, joissa kaikki esittävät erilaisia hirviöitä.

Kohtausten aiheita voivat olla esim.
“hirviöiden syntymäpäivä”,
“hirviöt huvipuistossa”,
“hirviöt supermarketissa”,
“hirviöiden joulu” jne.

Esittäkää kohtaukset toisillenne.


3. ERILAINEN, SAMANLAINEN -PELI

Ihmiset pelkäävät Frankensteinin luomaa hirviötä, koska hän on erilainen kuin muut. Joskus erilaisuus pelottaa meitä. Tässä pelissä erilaisuudesta on kuitenkin hyötyä!

  • Jakaantukaa pareihin. Parit asettuvat yhdessä huoneen/tilan toiseen päähän.
  • Opettaja esittää yksi kerrallaan erilaisia väittämiä (esim. ”Olemme syntyneet eri kaupungeissa”) ja kehottaa osallistujia keskustelemaan niistä oman parin kanssa.
  • Pari saa ottaa yhdessä yhden askeleen eteenpäin, jos ohjaajan esittämä väite on heidän kohdallaan totta. Jos väite ei ole totta, pari pysyy paikallaan.
  • Pari, joka pääsee ensimmäisenä tilan toiseen päähän, on voittaja. He ovat keskenään erilaisin pari.

Alla olevia väittämiä voi muunnella ryhmään sopiviksi ja keksiä itse lisää. Halutessaan parien jalat voi sitoa yhteen.

Väittämät

Pelin päätteeksi voidaan keskustella erilaisuudesta ja yhdenvertaisuudesta: mitä tunteita meissä herää, kun joku toinen on erilainen kuin me itse? Mitä hienoa erilaisuudessa on? Kaikissa meissä on keskenämme sekä jotain samanlaista että jotain erilaista. Olemme kaikki yhtä arvokkaita, ja jokaisella on oikeus tulla kohdelluksi hyvin ja reilusti juuri sellaisena kuin on.


4. TARINA

  • Tohtori Victor Frankenstein on lahjakas sveitsiläinen biologi ja tiedemies
  • Hän päättää yrittää luoda keinotekoista elämää ja johtaa sähköä elottomiin, yhteen kiinnitettyihin ruumiinkappaleisiin
  • Sähkövirta synnyttää elävän ihmisenkaltaisen hirviön, jolla ei ole nimeä (Frankenstein on tohtorin oma nimi). Hirviö on jättiläismäinen, valtavan vahva ja pelottavan näköinen.
  • Hirviö on aluksi kiltti, oppii puhumaan ja lukemaan ja osoittautuu herkäksi ja älykkääksi.
  • Tohtori Frankenstein kuitenkin säikähtää omaa luomustaan. Myös muut ihmiset pelkäävät hirviötä.
  • Hirviö säikähtää ihmisiä, pakenee ja käyttäytyy huonosti.
  • Esityksen lopussa tohtori Frankenstein näkee, millainen hirviö todellisuudessa on, ja he oppivat pitämään toisistaan.
  • Tarinan opetus on, että erilaisuutta ei kannata pelätä, ja me kaikki voimme olla ystäviä keskenämme.

TEHTÄVÄT:

1. Miksi tarinan ihmiset pelkäävät hirviötä?
2. Miten ihmiset olisivat voineet helpottaa hirviön oloa?
3. Frankensteinin hirviötä on verrattu androideihin, robotteihin, tekoälyyn ja muihin ihmisen tekemiin “älykkäisiin” keksintöihin. Mitä samaa niissä on?
4. Onko olemassa keksintöjä, joita ihmisen ei olisi kannattanut keksiä? Mikä voisi olla sellainen tulevaisuuden keksintö, jota ei kannattaisi luoda?


5. KIRJAILIJA MARY SHELLEY

  • Frankensteinin tarina syntyi vuonna 1816, kun kirjailijakaverukset kirjoittivat toisilleen kauhutarinoita sveitsiläisellä huvilalla lomaillessaan
  • 19-vuotias Mary Shelley kirjoitti näkemästään painajaisesta, jossa kuolleiden miesten ruumiinosat heräsivät eloon sähkön avulla
  • Hän jatkoi tarinan kehittelyä, ja Frankenstein – uusi Prometheus julkaistiin vuonna 1818.
  • Kirjan nimi viittaa kreikkalaiseen Prometheus-titaaniin, joka tarun mukaan muovasi ihmisen savesta ja antoi ihmiselle tulen
  • Kirjaa on jälkeenpäin pidetty ensimmäisenä varsinaisena tieteiskirjallisuuden eli scifin teoksena
  • Frankensteinin hirviöstä on tehty lukuisia näytelmiä ja elokuvia
  • Myös monet uudemmista hirviöhahmoista (mm. Shrek, Hulk, Terminator) juontavat juurensa Frankensteinin hirviöön

TEHTÄVÄT:

1. Oletko nähnyt elokuvia tai lukenut tarinoita hirviöistä? Millaisia hirviöitä niissä on? Onko niissä jotain samaa kuin Frankensteinin hirviössä?
2. Mikä on sinusta pelottavaa? Keksikää pienryhmissä kauhutarinat ja lukekaa tai esittäkää ne muulle luokalle.


6. TIEDETEMPUT

Tiede on paitsi ihmiskunnalle hyödyllistä, myös erittäin hauskaa!

Linkkejä helppoihin tiedetemppuihin tehtäviksi yhdessä koulussa tai kotona:

Tiedonjyvän tiedetemput
Itä-Suomen yliopiston tiedetemput
Heurekan tiedetemput

 


© 2022 Red Nose Company / Milla Hilke

Haluatko tilata koululle työpajan esitykseen tai sen teemoihin (esim. erilaisuus ja syrjintä) liittyen? Ota yhteyttä yleisotyo(at)rednose.fi

Takaisin koulut-pääsivulle.