Babylon opettajalle

Babylon - opettajalle

Red Nose Company / Babylon / Photo by Mark Sergeev

Etsitkö Taidetestaajat-materiaaleja?
Löydät ne täältä.

 

ETKOT

  • videot ja tietopaketit
  • sosiaalinen media

JATKOT

  • taiteilijatapaaminen
  • videot ja tietopaketit
  • sosiaalinen media

LISÄMATERIAALIT


ETKOT

Etkomateriaali on tarkoitettu katsottavaksi ja tehtäväksi ennen esitystä, ja se löytyy oppilaan sivulta.

Etkojen videot ja tietopaketti

Etkot sisältävät kaksi videota ja kolme tietopakettia Red Nose Companysta ja Babylon-esityksestä. Etkomateriaaliin voi tutustua oppitunnilla tai matkalla esitykseen.

Sosiaalinen media

Voitte myös seurata Babylonin, Rén ja Red Nose Companyn seikkailuja Instagramin kautta. Pääsette alkuun hakemalla käyttäjän @rednosefi.


JATKOT

Jatkojen videot ja tietopaketit

Jatkojen videot ja tietopaketit sisältävät videon klovneriasta ja kaksi napakkaa tekstipakettia (valta ja klovneria). Jatkomateriaaliin voi tutustua heti esityksen jälkeen matkalla kotiin, oppitunnilla tai vaikka kotiläksynä. Jatkojen tietopaketti löytyy oppilaan sivuilta.

Sosiaalinen media

Toivomme, että oppilaat julkaisevat Instagramissa videopalautteita tai muuta esityksestä inspiroitunutta kuva- tai videomateriaalia hashtageilla #rednosecompany ja #rednosefi. Kannattaa seurata Instagramissa käyttäjää @rednosefi myös esityksen jälkeen.


LISÄMATERIAALIT

Etko- ja jatkotehtävät, jotka on tarkoitettu tehtäväksi joko ennen esityksen katsomista tai sen jälkeen.

Etkotehtävät

Alla olevien tehtävien avulla voitte virittäytyä esityksen maailmaan. Osa tehtävistä soveltuu yläasteikäisille; osa vastaa vaikeusasteeltaan lukiolaistasoa. Valitse ja sovella vapaasti

  1. Tutustu Babylonin oppilaan sivujen videoihin ja tietopaketteihin. Mitä saat tietää Red Nose Companysta? Mitä saat tietää näytelmästä? Millaisia odotuksia sinulla on esityksestä? Kirjoita vastaukset muistiin.
  2. Mitä tiedät klovneriasta? Oletko koskaan aikaisemmin nähnyt klovneriaesitystä? Miten klovneriaesitys eroaa ns. perinteisestä teatteriesityksestä? Keskustelkaa parin kanssa.
  3. Mitä tarkoittaa valta? Miten valtaa voidaan käyttää? Mieti tilanteita, joissa sinä olet käyttänyt valtaa.

Jatkotehtävät

Alla olevien tehtävien avulla voitte purkaa esitystä ja katsomiskokemusta. Osa tehtävistä soveltuu yläasteikäisille; osa vastaa vaikeusasteeltaan lukiolaistasoa. Valitse ja sovella vapaasti.

  1. Millaisia hahmoja näytelmässä on? Kuka tai mikä hahmoista on suosikkisi?
  2. Pohdi Babylonin ja Rén hahmoja. Millaisia he ovat? Millaisista asioista he pitävät? Mitä heistä kerrotaan näytelmässä? Mitä heille tapahtuu näytelmän aikana? Kirjoita vastaukset ja kirjoita sen jälkeen katkelma jommankumman päiväkirjasta. Eläydy päiväkirjatekstissäsi valitsemaasi henkilöön. Valitse jokin tapahtuma tai ajatus, jota käsittelet kuvitteellisessa päiväkirjatekstissäsi.
  3. Mistä Babylon-esitys mielestäsi kertoo eli miten tulkitset näytelmää? Mitkä ovat näytelmän keskeiset aiheet tai teemat? Mikä on mielestäsi näytelmän sanoma tai onko sanomia useita? Keskustelkaa ensin pareittain, sitten koko ryhmän kanssa.
  4. Keskustelkaa pienryhmissä vallasta ja valta-asemasta. Mitä valta on? Miten valtaa voi hallita? Miten valta vaikuttaa meihin? Millainen valtasuhde Babylonin ja Rén välillä vallitsee? Miten valtasuhde kehittyy näytelmän edetessä? Miksi vallalla oli niin suuri näkyvyys näytelmässä – mikä on tulkintanne?
  5. Mitä pidit Babylon-näytelmästä? Mitä pidit eri osa-alueista: näyttelijäntyö, ohjaus, dramaturgia, teksti, lavastus, puvustus, valosuunnittelu, musiikki jne.? Mitä tunteita ja ajatuksia esitys herätti sinussa? Herättikö esitys joitakin kysymyksiä ja jos, niin mitä? Keskustelkaa ensin pareittain, sitten koko ryhmän kanssa. Voit myös kirjoittaa näytelmästä arvostelun.
  6. Ottaako näytelmä kantaa yhteiskunnalliseen keskusteluun? Millainen rooli sukupuolella on näytelmässä?

Tutustu Babylonin käsiohjelmaan.

Jos haluat tiedustella mahdollisuutta yleisötyöpajaan etänä tai livenä, lähetä viestiä osoitteeseen: yleisotyo at rednose fi.

Ope, pääset tästä oppilaan sivulle.