Keisarin uudet vaatteet -striimiesitys
Striimiesitykset alakouluille
![](https://www.rednose.fi/wp-content/uploads/2017/08/JS1_8139-400x266.jpg)
Kuvaaja: Ukko-Pekka Jaakkola
Keisarin uudet vaatteet
Keisari hurmaa vastaanpanemattomalla meiningillä ja svengaavalla musiikilla Avicista Abbaan. Yksi asia on varma: alastoman keisarin takapuoli naurattaa myös striimattuna. Koulujen kestosuosikki jo vuodesta 2017. Esitys sisältää improvisaatiota, ja se räätälöidään aina kohderyhmän mukaan. Näyttelijät voivat myös tehdä virtuaalisia vierailuja koululuokkiin.
Kesto: noin 1h, ei väliaikaa.
Ikäsuositus: Kaikille 6-100 -vuotiaille
Esityskielet: Suomi, ruotsi ja englanti
Lisätietoa esityksestä
”Striimatut esitykset ovat loistava lisä esitystarjontaan. Tosi hienoa, että esitykseen liittyi myös tehtäviä!” – opettaja
” Kiitos vielä esityksestä! Kulttuuri- ja taide-elämykset ovat tärkeitä myös poikkeusolojen aikana.” – opettaja
Pyydä tarjousta: info (a) rednose.fi
Striimiesitys osana opetusta
Opetuspakettiin kuuluu striimattu Keisarin uudet vaatteet -esitys sekä kahden oppitunnin materiaalit alakoululaisille
1. Ennakkomateriaalit esitystä varten
Lähetämme opettajille etukäteen materiaalit opetusta varten. Tunti voidaan toteuttaa luokassa tai esim. Google classroom -ympäristössä.
Ennakkotehtävissä käsitellään teatterin tekemistä, H.C. Andersenia sekä ”Keisarin uudet vaatteet” -satua. Samalla opettaja kerää oppilaiden ajatuksia tulevasta esityksestä sekä sanoja ja ilmaisuja liittyen oppilaiden lempiruokiin, lemmikkeihin, harrastuksiin tai vaikkapa kesähaaveisiin. Tunnin jälkeen opettaja toimittaa oppilailta saadut ”täkyt” esiintyjille. Materiaalia käytetään impulsseina striimiesityksessä.
2. Striimattu, tietylle yleisölle kohdennettu esitys – ”Keisarin uudet vaatteet”
Tavaramerkkimme on jo vuosien ajan ollut esityspaikan erityispiirteiden kutominen osaksi esitystä. Kohdennamme striimiesityksenkin aina tietylle yleisölle. Jos esitys suunnataan vaikkapa Kuopion kouluihin on luvassa varmasti eeppinen kalakukonsyöntinumero :).
Normaalissa esitystilanteessa olemme jatkuvasti kontaktissa yleisöön ja annamme yleisöstä nousevien impulssien vaikuttaa esityksen kulkuun. Pyrimme luomaan myös striimiesityksessä saman yhteyden yleisöön. Paikallisten erityispiirteiden hyödyntämisen lisäksi näyttelijät improvisoivat esitykseen mukaan oppilailta ennakkoon kerättyjä ”täkyjä”; ajatuksia, sanoja ja tunnistettavia ilmaisuja. Kotikoneiltaan esitystä seuraavat oppilaat kokevat, että esitys tapahtuu nyt ja että se tehdään juuri heille, ”Hei! Nyt meidän koulun oppilaan lempiruoka otettiin mukaan tähän esitykseen.”
Striimiesitys on katsottavissa sovitun ajan esityksen jälkeen, jotta kaikki osallistujat varmasti pääsevät näkemään sen.
3. Esityksen jälkeen virtuaaliset näyttelijävierailut ja täydentävät opettajanmateriaalit
Esityksen jälkeen näyttelijät voivat toteuttaa virtuaalisia näyttelijävierailuja esitykseen osallistuneille kouluille, esim. Zoomin, Vimeon taikka Google Clasroomin kautta. Näyttelijät kertovat esityksen tekemisestä ja vastaavat oppilaiden esittämiin kysymyksiin. Virtuaalisen vierailun jälkeen oppilaat voivat jatkaa esityksen käsittelyä opettajille tarjotun materiaalin avulla.