Aleksis Kivi – tehtävät yläkouluille

Milla Hilke / Red Nose Company / yleisötyö

ALEKSIS KIVI -tehtävät

Kuva Tero Ahonen

Kuva Tero Ahonen

Hyvä opettaja! Tälle sivulle olemme koonneet tehtäviä, jotka on jaoteltu tehtäviksi joko ennen  esityksen katsomista tai sen jälkeen. Voit kuitenkin soveltaa tätä jakoa vapaasti ja valita tehtävät, jotka sopivat juuri sinun oppilasryhmäsi tasolle ja dynamiikalle. Monet tehtävät taipuvat luontevasti niin kirjoitus-, keskustelu- kuin draamallisiksikin versioiksi sen mukaan, miten haluatte aihetta käsitellä. Käytössäsi on myös toisen asteen opiskelijoille suunnatut tehtävät, jotka löytät täältä:

Antoisia hetkiä tehtävien parissa!

ENNEN ESITYSTÄ

  1. Red Nose company
  2. Klovneria
  3. Käsiohjelma
  4. Teatterin työnkuvat

ESITYKSEN JÄLKEEN

  1. Aleksis Kivi
  2. Seitsemän veljestä
  3. Kiven kielen kannoilla

ENNEN ESITYSTÄ

1. Red Nose Company

Tutustukaa Red Nose Companyyn katsomalla oheinen video:


2. Klovneria

Klovni on perinteikäs hahmo esittävässä taiteessa ja sen historia ulottuu satojen vuosien taakse. Klovnilla on sijansa niin sirkuksessa kuin kauhuelokuvissakin. Klovneille ovat sukua myös monet komediahahmot, joilla ei ole punaista nenää (esim. Charlie Chaplin, Uuno Turhapuro tai Jack Sparrow).

Klovni on hauskuuttaja ja epäonnistuja. Virheet ovat polttoainetta näille veijareille, joiden perussääntö on: jos jokin menee pieleen, toista se kolme kertaa! Me kaikki pelkäämme epäonnistumista, ja siksi toisten epäonni naurattaa (vrt. Aku Ankka).

Esityksessä on kaksi klovnia, Mike (Tuukka Vasama) ja Zin (Timo Ruuskanen). Nämä klovnihahmot puolestaan näyttelevät useita eri roolihenkilöitä.

Tehtävä:

Klovneria ja klovnerian sukuinen komedia perustuu paljon omien naurettavien piirteiden tai toiminnan liioitteluun ja virheiden toistamiseen.

Mitä sellaisia piirteitä itsestäsi löydät, jotka voisivat liioiteltuina olla hauskoja? (Esim. olen usein myöhässä -> piirteen liioittelu -> hahmo, joka myöhästyy aina tärkeistä paikoista, esimerkiksi omista hautajaisistaan.) Pohdi ensin itse, ja kehitelkää sitten parin kanssa idea kohtauksesta tai keskustelusta, jossa nämä liioitellut piirteet tulevat ilmi. Esitelkää ideanne muulle ryhmälle.


3. Käsiohjelma

Tutustukaa Aleksis Kivi -esityksen käsiohjelmaan:

4. Teatterin työnkuvat

Listatkaa pienryhmissä, millaisia työtehtäviä teatterissa on eli mitä kaikkea teatterissa tehdään, jotta esitys valmistuu. Voitte käyttää tässä apuna yllä olevaa käsiohjelmaa.

Mikä näistä tehtävistä kiinnostaisi sinua eniten? Lukekaa listat lopuksi yhdessä koko luokalle ja katsokaa, millainen teatteri teidän luokkaanne eniten kiinnostavista teatteriammateista muodostuisi!


ESITYKSEN JÄLKEEN

1. Aleksis Kivi

Aleksis Kivi (Alexis Stenvall, 1834-1872)

  • Syntyi Nurmijärvellä, isä oli räätäli
  • Äidinkieli suomi, opetteli ruotsin koulua varten
  • Oli ensimmäinen suomeksi julkaissut ammattikirjailija
  • Kirjoitti sekä romantiikkaa että realismia
  • Rakasti luontoa, monissa teoksissa toistuu metsän ja luonnon tärkeys
  • Kärsi elämänsä varrella rahan puutteesta, sairauksista, alkoholismista, mielenterveysongelmista sekä kirjojensa huonosta vastaanotosta
  • Kirjoitti kansallisromaanimme Seitsemän veljestä (1870) sekä lisäksi runoja ja näytelmiä kuten Lea, Kullervo ja Nummisuutarit
  • Kuoli 38-vuotiaana
  • Kiven viimeiset sanat olivat: “Minä elän.”

Aleksis Kivi, kuva Cata Portin

Pohdittavaa:
Millaisena Red Nose Companyn Aleksis K. esittää Aleksis Kiven?
Mitä luonteenpiirteitä hänellä on? Mikä on hänelle elämässä tärkeää?

Tehtävä:
Aleksis Kiven kirjoissa luodaan kuvaa siitä, millaisia suomalaiset ovat.
Millaisia henkilöhahmoja nykypäivän Suomesta kertovassa kirjassa voisi olla? Ideoikaa parin kanssa tai pienryhmässä. Esitelkää hahmonne muulle luokalle.


2. Seitsemän veljestä

Tiivistelmä Seitsemän veljeksen juonesta

Vastoinkäymiset murjovat Jukolan veljeksiä: lukemaan oppiminen on vaikeaa, naapurin Venla antaa kaikille rukkaset kosioretkellä ja saunakin palaa. Veljekset päättävät muuttaa Impivaaraan ja rakentavat sinne mökin.

Impivaarassakaan ei elo aina suju rauhallisesti. Veljekset tappelevat sekä keskenään että muiden kanssa ja suututtavat kokonaisen härkälauman, joka melkein tappaa heidät, mutta onnistuvat pelastautumaan Hiidenkivelle. Myös viinaa kuluu ja siihen tuhlataan välillä ruokarahatkin.

Vähitellen veljekset kuitenkin oppivat elämään sopuisammin sekä toistensa että vihamiestensä kanssa ja alkavat viljellä maata. Lopulta kaikki oppivat lukemaan, pääsevät ripille ja naimisiin. He palaavat Jukolaan, jossa vietetään häät ja suuri sovintojuhla.

Tehtävä:
Jos kirjoittaisit tämän päivän Suomeen sijoittuvan Seitsemän veljestä -romaanin, mitä siinä tapahtuisi? Millaisia vastoinkäymisiä veljeksille voisi tulla ja miten he niistä selviäisivät?


3. Kiven kielen kannoilla

Aleksis Kivi oli ensimmäinen suomeksi kirjoittanut ammattikirjailija. Kirjakieli oli hänen uransa aikana muotoutumisvaiheessa, ja monia sanoja tai ilmaisuja ei yksinkertaisesti ollut. Niinpä Kivi keksi paljon uusia sanoja itse. Myöskään sanojen kirjoitusasu ei ollut vakiintunut, joten Kiven täytyi usein vain päättää, miten jokin sana kirjoitettiin.

Osa näistä sanoista ja kirjoitusasuista säilyi suomen kielessä, osa on muuttunut paljonkin.

Tehtävä:
Lue alla oleva Aleksis Kiven runo Laulu oravasta (näytelmästä Seitsemän veljestä):

”Makeasti oravainen
makaa sammalhuoneessansa;
sinnepä ei Hallin hammas
eikä metsämiehen ansa
ehtineet milloinkaan.

Kammiostaan korkeasta
katselee hän mailman piirii,
taisteloa allans’ monta;
havu-oksan rauhan-viiri
päällänsä liepoittaa.

Mikä elo onnellinen
keinuvassa kehtolinnas
Siellä kiikkuu oravainen
armaan kuusen äitinrinnas:
Metsolan kantele soi

Siellä torkkuu heiluhäntä
akkunalla pienoisella,
linnut laulain taivaan alla
saattaa hänen iltasella
unien Kultalaan.”

Onko runossa sinulle vieraita sanoja? Jos on, selvitä niiden merkitys.

Kirjoita Laulu Oravasta -runosta uusi versio jollakin seuraavista:
a) arjessa käyttämälläsi puhekielellä
b) yhteen säkeistöön lyhennettynä
c) emojeilla