Keisarin uudet vaatteet opettajalle

Keisarin uudet vaatteet - opettajan materiaalit

Keisarin uudet vaatteet, julistekuva: Tero Ahonen

Tervetuloa tutustumaan Red Nose Companyn toimintaan ja Keisarin uudet vaatteet -esitykseen!

Tämän oppimateriaalipaketin kohderyhmää ovat erityisesti ala-asteikäiset, mutta materiaaleja voivat toki hyödyntää muutkin.

Tämän materiaalin pohjalta voi pitää esimerkiksi yhden oppitunnin (45 min). Opettajan kannattaa kannattaa tutustua materiaaliin etukäteen, ja valita siitä tehtävät jotka sopivat juuri hänen ryhmänsä tasolle ja dynamiikalle.

Esityksen yhteyteen on tilattavissa myös maksullinen työpaja (45-90 min).

Lukuavaimet – eli seitsemän näkökulmaa esitykseen

  1. Red Nose Company
  2. Esityksen ominaispiirteet
  3. Keisarin uudet vaatteet -satu
  4. Kirjailija H. C. Andersen
  5. Klovneria
  6. Musiikki
  7. Esityksen teemat: vallankäyttö ja valehtelu

 

1. RED NOSE COMPANY

Kuva: Ukko-Pekka Jaakkola

  • Ammattiteatteri, joka on perustettu vuonna 2005.
  • Toimii Helsingistä käsin, kiertää esiintymässä ympäri Suomea.
  • Tekee klovniteatteria sekä aikuisille että lapsille.
  • Näyttelijät Timo Ruuskanen ja Tuukka Vasama ovat toimineet klovniduona vuodesta 2012.
  • Timon klovnihahmon nimi on Zin. Tuukan klovninimi on Mike.
  • Esiintymisen lisäksi he vastaavat esityksessä (lähes) kaikesta muustakin: tekstistä, ohjaamisesta, musiikista, lavastuksesta ja puvustuksesta.
  • Usein esityksissä on mukana myös teknikko, joka hoitaa valot ja äänet.

TEHTÄVÄT:

  1. Ryhmätyötehtävä. Jakautukaa pienryhmiin. Listatkaa ryhmissä, millaisia työtehtäviä teatterissa on eli mitä kaikkea teatterissa tehdään, jotta esitys valmistuu. Mikä tehtävistä kiinnostaisi eniten sinua? Luetaan listat muulle luokalle ja keskustellaan teatterin ammateista.

 

2. ESITYKSEN OMINAISPIIRTEET

Kuva: Ukko-Pekka Jaakkola

Red Nose Companyn versiossa klassikkosadun esittää kaksi klovnia. Lavasteita on vain vähän ja näyttelijä pystyy vaihtamaan roolihahmoaan nopeastikin kehollisen ilmaisun ja äänenkäytön avulla sen sijaan, että hahmon luomiseen tarvittaisiin esimerkiksi näyttäviä roolivaatteita. Klovnit toimivat myös tarpeen mukaan tarinankertojina ja muusikoina.

Esitys on oma tulkintansa alkuperäissadusta. Siihen on esimerkiksi lisätty paljon asioita, jotka liittyvät tähän päivään. Esityksessä käsitellään muun muassa valehtelemista, rehellisyyttä ja vallankäyttöä.

Esityksessä myös yleisöllä on oma tehtävänsä ja roolinsa. Klovnit antavat yleisön läsnäolon vaikuttaa esitykseen. He saattavat kysyä yleisöltä kysymyksiä tai mielipiteitä, tai he saattavat antaa yleisölle tehtäviä. Yleisön reaktiot vaikuttavat myös siihen, miten näyttelijät improvisoivat lavalla.

Keisarin uudet vaatteet -esityksessä katsojakin saa kokeilla näkymätöntä kangasta ja pohtia, näkeekö sen vai ei. Näyttelijät pystyvät mukautumaan kaikenlaisiin yleisöihin ja huomioimaan eri-ikäiset katsojat. Näin ollen esitys sopii niin esikoululaisille, esiteineille kuin aikuisillekin.

TEHTÄVÄT:

  1. Esityksessä on paljon improvisaatiota, joka syntyy yllättävistä tilanteista – kuten yleisön reaktioista tai näyttelijöiden virheistä. Näyttelijät voivat kommentoida esimerkiksi uutta esityspaikkaa, ajankohtaisia tapahtumia tai vaikka paikalla olevia ihmisiä. Huomasitko esityksessä tällaisia kohtia? Millaisia?

 

3. KEISARIN UUDET VAATTEET

Kuva: Martti Heikkinen

  • Kirjoittanut H.C.Andersen
  • Alkuperäiskieli: tanska
  • Julkaistu: 1837

Juoni lyhyesti:

Turhamainen keisari palkkaa vaatturit räätälöimään itselleen uudet, hienot vaatteet. Vaatturit ovat veijareita, jotka päättävät huijata keisaria. He pyytävät keisarilta kultarahaa ja kalliita kankaita, jotta voivat valmistaa keisarille upean asun.

Oikeasti veijarit ompelevat vaatteet näkymättömästä kankaasta ja sanovat, että kankaan näkevät vain älykkäät ja viisaat. Jos joku ei näe vaatetta, hän myöntää siis olevansa tyhmä.

Kukaan ei uskalla myöntää, että ei näe kangasta, sillä kukaan ei halua paljastua tyhmäksi. Keisarikaan ei näe vaatteita, mutta uskottelee itselleen ja muille näkevänsä, jotta ei saa tyhmän leimaa.

Eräänä päivänä keisari on valmis lähtemään väkijoukkoon esittelemään uusia, upeita vaatteitaan. Kaupungillakin kansalaiset ihailevat vaatteita – joita ei siis ole – kunnes pieni lapsi uskaltautuu huutamaan, että keisarilla ei ole vaatteita. Tämän jälkeen muutkin alkavat uskoa silmiään ja ymmärtävät, että keisarilla ei tosiaan ole lainkaan vaatteita yllään.

TEHTÄVÄT:

  1. Kuka Keisarin uudet vaatteet -sadun hahmoista on sinusta kiinnostava? Miksi juuri hän?
  2. Mistä Keisarin uudet vaatteet -satu pohjimmiltaan kertoo? Mikä on sen sanoma eli mitä satu haluaa sanoa lukijalle?

 

4. KIRJAILIJA H. C. ANDERSEN


Hans Christian Andersen oli tanskalainen kirjailija ja runoilija, joka eli vuosina 1805–1875. Hänet muistetaan erityisesti saduistaan, joista tunnetuimpia ovat:

  • Keisarin uudet vaatteet
  • Pieni merenneito
  • Prinsessa ja herne
  • Ruma ankanpoikanen
  • Lumikuningatar

Monista Andersenin saduista on tehty myös elokuvia ja näyttämöteoksia. Pieni merenneito -animaatioelokuva (1989) tunnetaan punatukkaisesta Arielista. Lumikuningattaren pohjalta on tehty Suomessa elokuva (1986) ja baletti (2012). Tunnetuin versio sadusta lienee Disneyn Frozen (2013).

TEHTÄVÄT:

  1. Mitkä edellä mainitut H. C. Andersenin sadut ovat sinulle tuttuja? Mitkä olet lukenut? Mitkä olet nähnyt elokuvana? Muistatko, mitä niissä tapahtuu?

 

5. KLOVNERIA

Klovni on perinteikäs hahmo esittävässä taiteessa ja sen historia ulottuu satojen vuosien taakse.

Klovnilla on sijansa niin sirkuksessa kuin teatterissakin. Klovneille ovat sukua myös monet komediahahmot, joilla ei ole punaista nenää (esim. Charles Chaplin, Aina Inkeri Ankeinen tai Jack Sparrow).

Klovni on hauskuuttaja ja epäonnistuja. Virheet ovat polttoainetta näille veijareille, joiden perussääntö on: jos jokin menee pieleen, toista se kolme kertaa! Me kaikki pelkäämme epäonnistumista ja siksi toisten epäonni naurattaa (vrt. Aku Ankka).

Teatterissa klovneria antaa näyttelijöille mahdollisuuden leikitellä komedian ja tragedian, hauskan ja vakavan välillä. Kun yleisö viihtyy ja nauraa, se rentoutuu ja on valmis ottamaan vastaan myös vakavampia sisältöjä.

TEHTÄVÄT:

Katsokaa video klovneriasta ja vastatkaa sen jälkeen seuraaviin kysymyksiin:

  1. Miten klovnin maski eli meikkinaamio piirretään?
  2. Millaisella äänellä klovni usein puhuu? Mistä arvelet erityisen äänen johtuvan?

 

6. ESITYKSEN MUSIIKKI

Kuva: Ukko-Pekka Jaakkola

Esitykseen on valittu ”rockin kuninkaallisten” eli huippusuosittujen muusikoiden kappaleita. Jotkut lauluista ovat 50 vuoden takaa, osa on tältä vuosikymmeneltä.

Kappaleet tukevat esityksen aiheita ja teemoja. Jos katsoja tuntee laulujen taustat, hän voi oivaltaa jotain lisää. Esitys on kuitenkin suunniteltu siten, että musiikkia tai sen englanninkielisiä sanoja ei tarvitse ymmärtää – tärkeintä musiikissa on tunnelma ja rytmi.

Esityksen kappaleet vaihtelevat hieman riippuen esityksen kestosta. Useimmiten soitetaan seuraavat kappaleet.

  • Avicii: Liar Liar
    Kappale kertoo valehtelusta ja luo esityksen alkuun jännittävää tunnelmaa. Avicii on ruotsalainen DJ, 2010-luvun suosituimpia artisteja.
  • Queen: Flash
    Kappale on tullut tunnetuksi Clash Royale -mobiilipelin mainoksista. Laulu on tehty alun perin Flash Gordon -supersankarista kertovaan elokuvaan vuonna 1980. Red Nose Companyn esityksen Keisari on eräänlainen supersankari.
  • Abba: Dancing Queen
    Ruotsalaisten Björnin ja Bennyn ikivihreä pop-kappale 1970-luvulta. Laulun sanoissa kerrotaan tanssilavan kuningattaresta. Tämä laulu on esityksen Keisarin suosikkibiisi.
  • Sia: Never Give Up
    Sia on australialainen pop-laulaja, joka teki läpimurtonsa vuonna 2015. Keisarin uudet vaatteet -esityksen veijarit avaavat kappaleen sanomaa seuraavasti: mitä ikinä teetkin, ei saa antaa periksi.
  • Beatles: Come Together
    John Lennonin säveltämä 1960-luvun klassikko. Kertosäkeessä lauletaan yhdessäolosta, mutta säkeistöjen sanat ovat hölynpölyä. Esityksessäkin kommentoidaan: maailma on täynnä käsittämätöntä puhetta. John Lennon oli vallankumouksellinen henkilö, ja tämä kappale luo esitykseen tunnelmaa, joka enteilee kansanjoukkojen nousemista keisaria vastaan.
  • Elvis: Suspicious Minds
    Tämä kappale on rockin todellisen kuninkaan, Elviksen, hitti 1960-luvulta. Videossa ollaan rock’n’rollin ytimessä ja nähdään miten Kuningas villitsee kansan sheikkaamalla eli heiluttamalla takapuoltaan!

TEHTÄVÄT:

  1. Opettaja valitsee yhden kappaleen, jonka musiikkivideoon on linkki. Musiikkivideo katsotaan ja kuunnellaan yhdessä. Tämän jälkeen puretaan videota: Mitä siinä tapahtui? Millainen video oli tunnelmaltaan? Mitä piditte musiikkivideosta? Oliko kyseinen laulaja teille entuudestaan tuttu?
  2. Opettaja voi myös jakaa ryhmän pienryhmiin ja antaa jokaiselle ryhmälle yhden linkatuista musiikkivideoista tutkittavaksi. Jokainen ryhmä vastaa videon katsottuaan edellisen tehtävän kysymyksiin.

 

7. ESITYKSEN TEEMAT: VALLANKÄYTTÖ JA VALEHTELU

Kuva: Ukko-Pekka Jaakkola

TEHTÄVÄ 1:

  • Ryhmätyötehtävä. Jakaantukaa pienryhmiin. Lukekaa ensin lyhyt teksti ja vastatkaa sitten vallankäyttöön liittyviin kysymyksiin.

Valtaan liittyy esimerkiksi se, kuka saa sanoa mitäkin ja kuka saa tehdä päätöksiä siitä, miten ollaan ja miten toimitaan. Valta-asetelmia on olemassa niin kotona, koulumaailmassa kuin laajemminkin yhteiskunnassa. Valtaa voidaan käyttää isojen yhteiskunnallisten asioiden hallitsemiseen ja päättämiseen, mutta jollakin voi olla valtaa myös esimerkiksi vaatetuksen tai musiikkimaun suhteen.

  1. Kenellä on valtaa Suomessa ja ketä Suomessa totellaan?
  2. Kenellä on valtaa kotona ja ketä kotona totellaan?
  3. Kenellä on valtaa koulussa ja ketä koulussa totellaan?
  4. Kenellä on valtaa teidän luokassanne ja millaisiin asioihin?
  5. Millaisiin asioihin sinulla itselläsi on valtaa eli mihin asioihin pystyt vaikuttamaan?

TEHTÄVÄ 2:

  • Ryhmätyötehtävä. Jakautukaa pienryhmiin ja lukekaa lyhyt teksti, joka liittyy Keisarin uudet vaatteet -esitykseen. Tämän jälkeen pohtikaa valehteluun liittyviä kysymyksiä ryhmän kesken ja lopulta koko luokan kesken.

Keisarin uudet vaatteet -esityksessä kaksi veijaria päättää huijata keisaria. He valehtelevat turhamaiselle keisarille, että he tekevät hänelle hienot, uudet vaatteet. Oikeasti he kutovatkin vaatteet näkymättömästä kankaasta.

Veijarit valehtelevat lisäksi, että kankaan voi nähdä vain henkilö, joka on älykäs. Tyhmät eivät siis näe vaatetta.

Myös esityksen keisari valehtelee: hän ei näe kangasta, mutta hän valehtelee näkevänsä, jotta ei saisi tyhmän leimaa. Myös keisarin neuvonantajat valehtelevat, jotta heitä pidettäisiin älykkäinä. Kansalaisetkin ovat valmiita valehtelemaan, että näkevät vaatteet, vaikka keisari on oikeasti alasti. Vain yksi pieni lapsi uskaltaa olla rehellinen ja paljastaa valheen, joka on päässyt leviämään liian pitkälle.

  1. Miksi veijarit valehtelevat keisarille? Haluavatko he opettaa keisarille jotakin? Haluavatko he opettaa kansalaisille jotakin? Mikä heidän opetuksensa voisi olla?
  2. Tekevätkö veijarit väärin valehdellessaan?
  3. Miten ja miksi tarinan valhe lähtee leviämään? Miten valhe saadaan katkaistua?
  4. Oletko sinä joskus valehdellut? Miksi valehtelit? Mitä siitä seurasi?
  5. Mistä voi tietää, mikä on totta ja mikä ei ole totta? Mistä valheen voi tunnistaa?

© 2018 Red Nose Company / Hanna Häyhä ja Tuukka Vasama

Kysyttävää? Yleisötyöntekijän yhteystiedot löydät sivun alapalkista. Häneltä voi tiedustella myös maksullisia työpajoja.

Esityksen tarkemmat tekijätiedot löydät nettikäsiohjelmasta.

Takaisin sivun alkuun. | Takaisin koulut-pääsivulle.