Don Quijote opettajalle

Don Quijote - opettajalle

Red Nose Company / Don Quijote / Photo by Otso Kautto

ETKOT

  • videot ja tietopaketit
  • sosiaalinen media

JATKOT

  • taiteilijatapaaminen / sefie-seinä
  • videot ja tietopaketit
  • sosiaalinen media

LISÄMATERIAALIT


ETKOT

Etkomateriaali on tarkoitettu katsottavaksi ja tehtäväksi ennen esitystä, ja se löytyy oppilaan sivulta.

Etkojen videot ja tietopaketti

Etkot sisältävät kaksi videota ja kolme tietopakettia Red Nose Companysta ja Don Quijote -esityksestä. Etkomateriaaliin voi tutustua oppitunnilla, matkalla esitykseen tai vaikka väliajalla.

Sosiaalinen media

Voitte myös seurata Miken, Zinin ja Red Nose Companyn seikkailuja Instagramin kautta. Pääsette alkuun hakemalla käyttäjän @rednosefi.


JATKOT

Taiteilijatapaaminen / selfie-seinä

Heti esityksen jälkeen oppilailla on yleensä mahdollisuus tavata esityksen klovnit Mike ja Zin teatterin aulassa. Oppilaat voivat ottaa itsestään valokuvan klovnien kanssa – punaisella nenällä tai ilman. Kuva kannattaa jakaa Instagramissa hashtagilla #rednosecompany.

Jatkojen videot ja tietopaketit

Jatkojen videot ja tietopaketit sisältävät videon klovneriasta ja kolme napakkaa tekstipakettia (Cervantes, klovneria ja esityksen musiikki). Jatkomateriaaliin voi tutustua heti esityksen jälkeen matkalla kotiin, oppitunnilla tai vaikka kotiläksynä. Jatkojen tietopaketti löytyy oppilaan sivuilta.

Sosiaalinen media

Toivomme, että oppilaat julkaisevat Instagramissa videopalautteita tai muuta esityksestä inspiroitunutta kuva- tai videomateriaalia hashtagilla #rednosecompany. Kannattaa seurata Instagramissa käyttäjää @rednosefi myös esityksen jälkeen.


LISÄMATERIAALIT

Etko- ja jatkotehtävät, jotka on tarkoitettu tehtäväksi ennen esityksen katsomista tai esityksen katsomisen jälkeen.

Etkotehtävät

Alla olevien tehtävien avulla voitte virittäytyä esityksen maailmaan. Osa tehtävistä soveltuu yläasteikäisille; osa vastaa vaikeusasteeltaan lukiolaistasoa. Valitse ja sovella vapaasti

  1. Tutustu Don Quijoten oppilaan sivujen videoihin ja tietopaketteihin. Mitä saat tietää Red Nose Companysta? Mitä saat tietää näytelmästä? Millaisia odotuksia sinulla on esityksestä? Kirjoita vastaukset muistiin.
  2. Mitä tiedät klovneriasta? Oletko koskaan aikaisemmin nähnyt klovneriaesitystä? Miten klovneriaesitys eroaa ns. perinteisestä teatteriesityksestä? Keskustelkaa parin kanssa.
  3. Mitä tarkoittaa, jos joku on idealisti? Entä jos joku on realisti? Kummanlaiseksi luonnehtisit itseäsi ja millä perusteella?

Jatkotehtävät

Alla olevien tehtävien avulla voitte purkaa esitystä ja katsomiskokemusta. Osa tehtävistä soveltuu yläasteikäisille; osa vastaa vaikeusasteeltaan lukiolaistasoa. Valitse ja sovella vapaasti.

  1. Millaisia tapahtumia don Quijote ja Sancho Panza kohtaavat esityksen aikana?
  2. Millaisia hahmoja näytelmässä on? Kuka tai mikä hahmoista on suosikkisi?
  3. Pohdi don Quijoten ja Sancho Panzan hahmoja. Millaisia he ovat? Millaisista asioista he pitävät? Mitä heistä kerrotaan näytelmässä? Mitä heille tapahtuu näytelmän aikana? Kirjoita vastaukset ja kirjoita sen jälkeen katkelma jommankumman päiväkirjasta. Eläydy päiväkirjatekstissäsi valitsemaasi henkilöön. Valitse jokin tapahtuma tai ajatus, jota käsittelet kuvitteellisessa päiväkirjatekstissäsi.
  4. Keskustelkaa pienryhmissä hulluudesta. Mitä hulluus on? Onko don Quijote mielestänne hullu ja jos on, niin miksi? Mitä ajattelette näytelmän väkivaltakohtauksista (kirjalla lyöminen, oikeat mustelmat)? Millaisia ajatuksia näytelmän alastomuus teissä herätti? Miksi näytelmässä oli väkivaltaa ja alastomuutta – mikä on tulkintanne?
  5. Mitä pidit Don Quijote -näytelmästä? Mitä pidit eri osa-alueista: näyttelijäntyö, ohjaus, dramaturgia, teksti, lavastus, puvustus, valosuunnittelu, musiikki jne.? Mitä tunteita ja ajatuksia esitys herätti sinussa? Herättikö esitys joitakin kysymyksiä ja jos, niin mitä? Keskustelkaa ensin pareittain, sitten koko ryhmän kanssa. Voit myös kirjoittaa näytelmästä arvostelun.
  6. Mistä Don Quijote -esitys mielestäsi kertoo eli miten tulkitset näytelmää? Mitkä ovat näytelmän keskeiset aiheet tai teemat? Mikä on mielestäsi näytelmän sanoma tai onko sanomia useita? Keskustelkaa ensin pareittain, sitten koko ryhmän kanssa.
  7. Minkälaisten asioiden puolesta don Quijote on valmis taistelemaan näytelmässä? Minkä asioiden puolesta hän voisi taistella tänä päivänä? Minkä puolesta olet itse valmis taistelemaan?

Tutustu Don Quijoten käsiohjelmaan.

Jos haluat tiedustella mahdollisuutta live-Instagram-lähetykseen tai yleisötyöpajaan, lähetä viestiä osoitteeseen: yleisotyo at rednose fi.

Ope, pääset tästä oppilaan sivulle.